dissabte, 26 de novembre del 2005

LA VAGA I LA LLEI

Les coses no van del tot bé a la Seat i la casa mare, la Volkswagen, ha decidit tirar endavant una regulació de plantilla. Els treballadors, amb el comitè d’empresa al capdavant, van fer una jornada de vaga i manifestació ara fa uns dies i en tenen programada un altre per d’aquí a poc. Si jo fos executiu i/o accionista de la Seat o Volkswagen, no podria estar més content de la decisió dels treballadors. En efecte, per cada dia de vaga, l’empresa s’estalvia una bona quantitat de diners en forma de jornals i, a més, deixa de fabricar uns centenars de cotxes que altrament, no sabria pas on posar. No estic pas dient que els treballadors facin vaga a la japonesa, entre altres coses perquè no estic segur que els funcionés, només dic que crec que els treballadors haurien de cercar altres maneres de fer mal a l’empresa.
En un altre ordre de coses, el comitè d’empresa demana a les autoritats polítiques que s’impliquin. No entendré mai per què la gent s’entesta a posar-se per damunt les lleis que regeixen per a tots. ¿ No és situar-se per damunt les lleis que algú demani als polítics excepcions per a si mateixos? Fins on jo sé, els expedients de crisi, les reduccions de plantilla, les suspensions de pagament i altres estratagemes empresarials, són regulades per la llei, i a ella s’han de sotmetre. Si per desgràcia una empresa compleix els requisits per presentar un pla d’ajustament, no podem pas rebutjar-li. Altrament, si no ens agrada, hem de canviar les regles del joc, i fer-ho abans que soni el tret de sortida.