dimecres, 12 d’octubre del 2005

EL PREU DE LA BENZINA

A dia d’avui, i per efectes de la llei de l’oferta i la demanda, el preu del barril Brent de petroli és de 59.28 dòlars. Si hi afegim que a Europa i com a mitjana, el 60% del cost del litre de benzina va a les arques del estat via impostos, tenim l’explicació del per què hem de pagar tants diners quan hem d’anar a omplir el dipòsit. Però vet aquí que sempre hi ha algun espavilat que se’n vol escapolir. En efecte, els camioners es queixen i protesten perquè volen que el govern els subvencioni una part del cost del gasoli, que és el mateix que dir que els camioners volen que tu que em llegeixes i jo que escric els paguem una part dels costos que genera la seva ocupació. Personalment, crec que el govern no hauria de gravar amb tants impostos la benzina, però com que han de recollir diners per pagar les subvencions als panxa contents, han d’arreplegar diners d’allà on poden, i ara com ara és el que hi ha.
Una autèntica economia de lliure mercat és aquella on els preus no són intervinguts pel govern i gràcies a això trameten una informació molt important, ens diuen si un producte és escàs o si hi ha gent molt interessada en adquirir-lo. Si afegim que en una economia lliure no existeixen els monopolis per tal de garantir els drets del consumidor, veurem que aquests poden rebutjar la compra d’un article si sobrepassa les seves expectatives de preu i preferir comprar altres articles o serveis. I és així com s’hauria d’actuar en el cas dels transportistes, si s’apuja el preu dels carburants, automàticament ells haurien de repercutir l’augment a la seva clientela, i tal vegada, si els seus clients veuen que el preu és inadmissible, aquests poden preferir el transport per ferrocarril, o comprar les mercaderies més a la vora per estalviar-se els costos del transport a llarga distància. Els transportistes però, prefereixen la "solució pagesa", es a dir, l’extorsió al govern tallant carreteres i molestant al comú dels mortals, que és, com sempre, el qui acabarà pagant les factures.

3 comentaris:

Pedro ha dit...

El ferrocarril també va amb gasolina, per la teva informació, i si no es fan ordinadors més a prop, no es poden comprar, és lo que té que la Xina ho produeixi tot.

espiadimonis ha dit...

I el teu comentari és de lo més pueril que hi ha, és lo que té ser ignorant del tot.
Què creus que en faran els xinesos dels diners que els paguem pels artícles? Els cremaran? S'hi eixugaran el cul? Tan de bo! Tindriem una manera extraordinàriament barata d'aconseguir productes xinesos a cost ridícul, perquè imprimir bitllets es pot fer a baix cost.
No, els xinesos voldran els nostres productes a canvi dels bitllets d'euro que tindran. I és aquí on rau la clau, ens compraran coses que ells no tenen o no poden fer, o sigui, que ens hem d'espavilar i fer productes d'última tecnologia. Desgraciadament, amb els governs que em patit en aquest pais, que han creat una generació d'ignorants (només hem de veure el teu comentari al meu post) només ens tocaran les engrunes.

Anònim ha dit...

En certa manera no deixes de tenir raó, si tothom cada cop que se li puja la materia prima amb la que produeix montes manifestacions de protesta estariem en un caos constant. Altra cosa és el que deies tu, o que els estats abaixin els impostos a tothom, però llavors no es podran mantenir a tants i tants que es mantenen per via de la subvenció o que apujin el preu dels seus serveis.
Altres sectors com el del plàstic estan patint el mateix problema, ja que la seva materia prima és un derivat del petroli, i no els he vist que organitzin manifestacions i protestes, segurament han trobat una solució.

Newraist, ex-company de batalles a la comunitat, que continua perseguit per les seves idees no tan liberals com les teves però contradictories amb les seves.